RED NATUREN —- BRUG FLUXUS, The Box parkeringsplads, Los Angeles 2LP
AKTION af:
Thorbjørn Reuter Christiansen
Bjørn Nørgaard
Mai Dengsøe Hansen
Paul McCarthy
Mara McCarthy
Chiara Giovando
Mark Harwood
Den 17. november 2019 blev der afholdt en seks timers forestilling på parkeringspladsen til The Box-galleriet i Los Angeles som en del af Henning Christiansen / Ursula Reuter Christiansen-udstillingen THEY WON’T SURVIVE WITHOUT THE BIRD SONGS. Thorbjørn Reuter Christiansen, søn af Ursula og Henning, udviklede en tidslinje for forestillingen, som i det væsentlige var designet til at omfatte et nutidigt fællesskab af ligesindede kunstnere, der spænder over generationer og kontinenter, og udnytter og fortsætter det arbejde, som Henning igangsatte i hans levetid. Den resulterende forestilling omfattede arkivoptagelser taget fra H.C. Arkiv, som rummer en stor samling af kompositioner, partiturer og korrespondance af afdøde Christiansen.
Denne begrænsede udgave af 2LP samler redigerede højdepunkter fra dagen, der fanger den unikke og noget foruroligende atmosfære fremkaldt af en bred vifte af forestillinger.
Thorbjørn Reuter Christiansen udviklede en ny handling, hvor han fremførte et lydstykke på Hennings ikoniske instrumenter sammen med indspillede lyde af sin far. Far og søn forenes igen i forestillingen. The New Sound of the Living Dead.
Bjørn Nørgaard præsenterede to nye iterationer af nogle af sine historiske handlinger; Hyldest til Henning og Joseph, Manresa, et værk, han første gang samarbejdede om med Henning Christiansen og Joseph Beuys på Galerieleri Schmela i Düsseldorf i 1966, og The Cake, en levende konstruktion af en monolitisk, men uafbrudt skulptur, der skulle forfalde over tid. Mai Dengsøe Hansen fremførte EURASIENSTAB fluxorum organum op. 39, et stykke for orgel, som Henning scorede og brugte som soundtrack til filmen Eurasienstab, med Beuys.
BOX-galleriets grundlægger Mara McCarthy optrådte sammen med sin far Paul McCarthy og Chiara Giovando Knock Harder, en 20 min. improvisation, der løst minder om Knocking, et lydbillede, som Henning gentagne gange brugte gennem mange af sine egne kompositioner. Chiara og Mara kan høres synge og spille et udvalg af små instrumenter, mens Paul metodisk smækkede bagdøren til galleriet med et stykke 2×4 fyrretræ – en slags dedikation til monotonien i Fluxus.
Mark Harwood, grundlæggeren af det ekspansive eksperimentelle uafhængige label Penultimate Press udførte en improviseret musikalsk protest, der inkorporerede ild, rytme og kaos sammen med feltoptagelser af den civile urolighed i Chile, som han indsamlede fandt sted lige før åbningen af denne udstilling. Harwoods bidrag taler til Hennings politisk aktivisme og dedikation.
Igennem SAVE THE NATURE —- USE FLUXUS kom alle sammen for at fejre disse store kunstnere og for at legemliggøre den samme ånd af fælles samarbejde, som så grundigt har været en del af både Ursula og Hennings livslange bestræbelser.
Send feedback
Side panels
History
Saved
Contribute
Produkt fotos og fotos af aktionen af Norman Wilcox-Geissen 2019-2024